• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Stora lån och snart kronofogden

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Yesus! Bättre att ge extra tips än att avleda diskussioner till helt annat som man inte skrivit och som inte hjälper ts.
Hon kommer söka rätt hjälp när det gäller ett bindande avtal, gåvobrev. Den vägen är aktuell.
Move on man.
En sån gåva kan återvinnas (upphävas) om sambon sätts i konkurs, så det är inget vidare tips. Jag hoppas hon söker rätt hjälp, det vore absolut bättre än detta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 626
Mottagna reaktioner
6 207
Poäng
4 147
Jag skulle väl tippa på att bostaden är värd 3.3 mkr. Ungefär.

Vilket lån pratar vi om? Boendelånet ligger på strax under 2.2 mkr.

Vad han har dragit på sig för lån vet jag inte. Som en annan skrev: 700 000 kr är Vad jag sett men jag misstänker ju att det är mer eftersom det troligtvis bara är det som gått vidare till föreläggande.
Sen har jag lånat ut ca 150 000 kr.
Då finns det ett övervärde i bostaden och hans del kan komma att utmätas till hans skulder.
 

annaa

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Då finns det ett övervärde i bostaden och hans del kan komma att utmätas till hans skulder.
Ja det nämnde KF att om vi skulle sälja bostaden så kan dom ta en del. Jag skulle väl bli utköpt/få min del och Lån lösas in.. sen vet jag inte om dom då tar all vinst eller hur det fungerar. Jag har ju även avtal om att vissa summor som lagts ln i bostaden vid köp är enskild gåva
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Ja det nämnde KF att om vi skulle sälja bostaden så kan dom ta en del. Jag skulle väl bli utköpt/få min del och Lån lösas in.. sen vet jag inte om dom då tar all vinst eller hur det fungerar. Jag har ju även avtal om att vissa summor som lagts ln i bostaden vid köp är enskild gåva

Det stämmer, det kommer om sökande begär det förordnas om försäljning av hela den utmätta egendomen med stöd av 8 kap 8§ UB. I det läget ska du få ut din halva som det är, plus att du kompenseras för de kostnader som uppstår i försäljningsärendet på ett vis jag aldrig lyckats förklara, men det handlar om att du inte ska drabbas pga att det blir kostnader att sälja saker du inte bett om att få sälja.
Den typen av avtal kommer inte ha någon betydelse vid en exekutiv försäljning, ska du ha något för dom får du nog kräva sambon i efterhand på kompensation.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Ni ska absolut inte skriva gåvobrev eller att han säljer sin del till dig för ett underpris. Det kommer bara förvärra situationen senare när någon begär din sambo i konkurs i syfte att återvinna gåvan eller skenköpet.
Ta in en mäklare och värdera bostaden. Få värderingen skriftligt, brukar kosta cirka 2000kr. Köp sedan ut din sambo till marknadsvärde (därav värderingen).
Då har ni gjort allt korrekt. Pengarna din sambo får från försäljningen lägger han undan på ett konto tills KFM kommer och mäter ut. Detta scenario förutsätter att du har ekonomin att köpa ut honom. Om du inte har det så kolla med någon närstående om den kan tänka sig att bli delägare med dig genom att köpa ut sambon. Viktigast är att absolut inte upprätta gåvobrev utan istället genomföra en värdering så han säljer sin del för marknadsvärde. Då finns ingen risk för återvinning i framtiden.
 

Gonzo8310

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
25 Mars 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
51
Poäng
167
Vad fint ❤️ du har som vill hjälpa han genom att ta alla hans lån och sätta över dom på dig. Har du verkligen tänkt igenom det. Har han spelproblem? Vad kommer han göra när han på papper blir ”skuldfri” då finns där utrymme till fler lån, och spelar han så kommer han GARANTERAT ta nya lån. Jag tycker det är fint av dig att hjälpa honom men förfan ta inte över hans lån. Pengar förändrar folk och skulle relationen inte hålla så kommer du stå där med 700k i skulder
 

annaa

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Maj 2023
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Det stämmer, det kommer om sökande begär det förordnas om försäljning av hela den utmätta egendomen med stöd av 8 kap 8§ UB. I det läget ska du få ut din halva som det är, plus att du kompenseras för de kostnader som uppstår i försäljningsärendet på ett vis jag aldrig lyckats förklara, men det handlar om att du inte ska drabbas pga att det blir kostnader att sälja saker du inte bett om att få sälja.
Den typen av avtal kommer inte ha någon betydelse vid en exekutiv försäljning, ska du ha något för dom får du nog kräva sambon i efterhand på kompensation.
Ja det är ju det jag i sett att det troligtvis är svårt att rädda. Jag står på och äger båda bilarna, men har ju papper som styrker att den ena är köpt innan vi träffades och den andra är enskild gåva.
Allt i huset är köpt för mina pengar. Allt från möbler, till designinredning och lampor. En del konst har jag fått av min pappa.
Mycket har jag sparat kvitto på men tyvärr inte Allt. Det jag köpt online kanske man kan hitta betalning på som stärker det...
KF sa att man kan testa att skriva ett "avtal" om vad som är mitt och ska ses som enskild egendom men det är inte säkert att det kommer godkännas sen. Troligtvis inte.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 908
Mottagna reaktioner
1 892
Poäng
1 277
Ja det är ju det jag i sett att det troligtvis är svårt att rädda. Jag står på och äger båda bilarna, men har ju papper som styrker att den ena är köpt innan vi träffades och den andra är enskild gåva.
Allt i huset är köpt för mina pengar. Allt från möbler, till designinredning och lampor. En del konst har jag fått av min pappa.
Mycket har jag sparat kvitto på men tyvärr inte Allt. Det jag köpt online kanske man kan hitta betalning på som stärker det...
KF sa att man kan testa att skriva ett "avtal" om vad som är mitt och ska ses som enskild egendom men det är inte säkert att det kommer godkännas sen. Troligtvis inte.
Så, betala hans skulder och skriv äktenskapsförord om att allt är ditt och ett skuldbrev på hur mycket han är skyldig dig.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
859
Poäng
717
Det här med alla tips "bara släpp det och sök sanering sen" är kanske inte det bästa, det ska ju vara absolut sista utvägen och ni får det som att låta som att skuldsanering är ngt som är lätt att få..
Håller med att det inte alltid kanske är lösningen på allt och att det ska vara sista utvägen. Bra skrivet
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 626
Mottagna reaktioner
6 207
Poäng
4 147
Ja det är ju det jag i sett att det troligtvis är svårt att rädda. Jag står på och äger båda bilarna, men har ju papper som styrker att den ena är köpt innan vi träffades och den andra är enskild gåva.
Allt i huset är köpt för mina pengar. Allt från möbler, till designinredning och lampor. En del konst har jag fått av min pappa.
Mycket har jag sparat kvitto på men tyvärr inte Allt. Det jag köpt online kanske man kan hitta betalning på som stärker det...
KF sa att man kan testa att skriva ett "avtal" om vad som är mitt och ska ses som enskild egendom men det är inte säkert att det kommer godkännas sen. Troligtvis inte.
Kanske bästa lösningen är att sälja huset innan kf blir inblandade. Så får han använda sin vinst till skulderna och du din vinst till att köpa något nytt.
Tråkigt men kanske bästa lösningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp